Guide: Sådan opsætter du synkronisering af SharePoint-mapper i OneDrive

Få styr på SharePoint synkronisering

SharePoint er en skybaseret tjeneste, der er udviklet af Microsoft, som er blandt de største softwarehuse i verden. Overordnet kan SharePoint beskrives som et system, der bringer medarbejdere og partnere,  der er involveret i jeres virksomhed, tættere sammen.

Med dynamiske teamwebsteder til alle projektteams og afdelinger, gør SharePoint det nemt at dele filer, data, nyheder og ressourcer med hinanden.

SharePoint indeholder en lang række forskellige redskaber og teknologier, der har tæt tilknytning til jeres Microsoft 365-pakke – og byder på mange anvendelige værktøjer til dokumentstyring og -håndtering. Derfor bruger langt de fleste store virksomheder SharePoint i deres arbejde i dag.

Hvis din virksomhed har et Microsoft 365-arbejds- eller skoleabonnement, eller bruger SharePoint Server 2019 og Teams, kan du synkronisere dine Microsoft SharePoint- og Teams-filer med en mappe på din computer. På den måde kan du arbejde direkte i Stifinder og få adgang til filer – også når du er offline. Og når du igen er online, synkroniseres de ændringer, der foretages på disse filer, automatisk.

Med vejledningen nedenfor, beskriver vi step for step, hvordan du kan arbejde med dokumenter fra SharePoint via din Stifinder, ved at opsætte synkroniseringen af SharePoint-mapper med OneDrive:

  1. Start med at tjekke, at du er logget på OneDrive.
  2. Log på SharePoint
  1. Dit brugernavn er din e-mailadresse, og dit kodeord kender du selv.
  2. Har du brug for at nulstille dit kodeord, kan du kontakte os
  1. Find det SharePoint-site, der indeholder de mapper, du vil synkronisere.
  2. Klik ind i ”dokumenter”
  1. Her er det meget vigtigt, du tjekker, at du er på det øverste niveau: der skal kun stå ”dokumenter” øverst.
  2. Hvis der står noget efter ”dokumenter” er du nede i en mappe: du skal være forsigtig med kun at synkronisere en del af et site, da det vil kunne give dig problemer senere.
  1. Nu er du klar til at opsætte synkroniseringen:
  1. Klik på ”synkroniser”
  2. Når din browser spørger, om du vil åbne Microsoft OneDrive, skal du vælge ”åbn” – og så er du klar!
  1. Tips til dig, der vil synkronisere private kanaler:
  • En privat kanal, er en kanal, ikke alle i teamet har adgang til – du kan genkende dem på den lille hængelås ud for kanalnavnet.
  • En privat kanal er faktisk en SharePoint-site for sig selv – og derfor skal du opsætte synkronisering af de private kanaler separat, da du ikke får synkroniseret private kanaler med de øvrige kanaler i et team. For at opsætte synkroniseringen af en privat kanal skal du:
  1. Gå ind i den private kanal
  2. Gå ind i filer
  3. Vælg åbn i SharePoint
  4. Herefter skal du følge processen, du kan læse i tidligere afsnit.